Sposób konstruowania scenariuszy

Scenariusze fabularne spotkań
Awatar użytkownika
Mr. Scarecrow
Administrator
Administrator
Posty: 19
Rejestracja: pt sie 17, 2018 22:15

Sposób konstruowania scenariuszy

Post autor: Mr. Scarecrow » śr sie 29, 2018 10:09

Materiał w całości zaczerpnięty ze strony - niestety nie istniejącej już - Toruńskiej Grupy Airsoft Corps. Jest tu wszystko, co jest potrzebne do stworzenia własnego scenariusza.

Stworzenie dobrego scenariusza to wbrew pozorom nie łatwa sztuka. Wymyślenie ciekawej "historyjki" to o wiele za mało! Nierównomierne rozłożenie sił, złe zgranie w czasie, nieodpowiedni teren, jak i zbyt skomplikowane tło i zasady działań mogą być powodem wielu nieporozumień i kłótni, a sukces scenariusza mierzy się przede wszystkim zadowoleniem wszystkich uczestniczących w nim drużyn.

Większość scenariuszy można rozbić na pojedyncze składowe, w których mniej więcej (z różnymi wariantami) chodzi o to samo. To właśnie odpowiednie powiązanie tych mini-scenariuszy decyduje o jakości całości. Dlatego postanowiliśmy je tutaj opisać, oraz podać kilka wskazówek poprawnego ich tworzenia.

Podstawowe typy rozgrywek (mini-scenariusze):
Rola
Przewaga
pozycyjna
Przewaga
liczebna
Przykładowe
scenariusze
Obrona
A
B
obrona obiektu
ochrona konwoju lub VIPa
linia frontu
Atak
B
A
zniszczenie wybranego obiektu
kradzież rekwizytu
pojmanie zakładników
dywersja
Zasadzka
C
A,B
partyzantka
przeszkodzenie w spotkaniu
przejęcie obiektu
Poszukiwania
-
-
poszukiwanie rekwizytu
zestrzelony pilot
Ucieczka
B
B
ucieczka z terytorium wroga
Sabotaż
-
B
szpieg
zdrajca
werbunek agenta
A - drużyna, do której zadań odnosi się nazwa mini-scenariusza
B - drużyna przeciwna
C - drużyna nie związaną lub związana pośrednio z A lub B

Znając już podstawowe składowe scenariusza możemy przejść do jego budowy. Jeśli rozgrywka jest zaplanowana na małą skalę (czasową i ilości uczestników) aby uzyskać najlepszy efekt wystarczy połączyć ze sobą maksymalnie 2 typy mini-scenariuszy. Wszystkie poniższe czynności, ze względu na mała komplikacje rozgrywki można określić na miejscu bez zbędnego planowania.

Prawdziwym wyzwaniem są scenariusze tworzone "na zloty", czyli z myślą o konkretnym terenie i liczbie uczestników (powyżej 40). Absolutnym wymogiem jest wcześniejsze rozplanowanie drużyn i terenu, bez tego zapanuje totalny chaos.

Jeśli dzień podzielony jest na kilka scenariuszy niepowiązanych ze sobą, warto z góry określić godziny ich rozpoczęcia, co w znacznym stopniu ułatwi organizację. W przypadku tzw. LARPów i scenariuszy całodniowych nieodzowne staje się wcześniejsze określenie i udostępnienie zasad dodatkowych (leczenie rannych itp.) oraz przygotowanie map terenu z zaznaczonymi punktami strategicznymi, a także naszkicowanie tła scenariusza.

Jeśli twórcy scenariusza także mają brać w nim udział należy przydzielić im neutralne role, w dużej mierze zależne od poczynań reszty zaangażowanych. Pamiętajmy, że tylko oni znają zadania i cele obu drużyn.

Tworzenie scenariusza polega na określeniu i spisaniu poniższych składowych. Najlepsze (ogromne) scenariusze wyznaczają wiele celów strategicznych i pozostawiają samym drużynom dobór środków i czasu ich osiągnięcia.

Podstawowe składniki scenariuszy:
  • określenie drużyn (ilość, liczebność, dowódcy)
  • określenie terenu
  • określenie jasnych zadań i celów
  • potrzebnych do "zwycięstwa"
Dodatkowe składniki scenariuszy:
  • tło polityczno-historyczne
  • przygotowanie potrzebnych rekwizytów (map terenu itp.)
  • określenie dodatkowych zasad (np. tzw. respawn/leczenie)
  • określenie dodatkowych zadań poza zbrojnymi (LARP)
Tak przygotowany scenariusz na pewno ułatwi organizację i przyczyni się do sukcesu imprezy.
Obrazek
Obrazek

ODPOWIEDZ